Kuukaudessa teams ja muut etäopetusohjelmat ovat tulleet tutuksi niin pienille alakoulun oppilaille kuin aikuisten etätyöpaikoille. Etäopetus on saatu käyntiin, vaikkakin eripuolilla Suomea oppilailla etätyövälineissä ja taidoissa lähtökohdat ovat olleet varsin erilaisia.
Kriisiaika on tuonut esille koulun kokonaisvaltaisen kasvatustehtävän. Monelle lapselle ja nuorelle opettaja on tärkein tasapainoinen aikuiskontakti. Koulu luo sitä nyt monen kaipaamaa tavallista arkea ja säännöllisyyttä elämään. Arki on muuttunut tällä hetkellä toisenlaiseksi, taisteluksi näkymätöntä vihollista, koronavirusta vastaan. Tosin taistelu on näkyvää, tiedotusvälineet ovat täynnä koronavirusaiheisia juttu. Ajankohtaiseksi keskustelun aiheeksi on noussut peruskoulujen avaaminen muutamaksi viikoksi ennen koulujen kesälomien alkamista. Rajoitteiden avaamisessa vaakakupissa ovat talous ja terveys. Kumpaakaan ei oikein voi täysin erottaa toisistaan. Päättäjät ovat ison päätöksen edessä, riskeeratako kouluväen terveys isossa ”kenttäkokeessa” vai pelataanko varmanpäälle ja jatketaan koulujen etäpetusta kevätlukukauden loppuun saakka.
Työhyvinvointi etätöissäkin on keskeisellä sijalla, taito rajata työ ja vapaa-aika on oleellista. Monilla on erilaisia tapoja nollata työpaineet, keväinen luonto tarjoaa nyt hyvää vastapainoa digityölle.
Voimia loppukevääseen!
Jussi Anttila
pääluottamusmies JUKO/ ovtes/ Lahden kaupunk