Yhteystiedot

OAJ:n Hämeen aluetoimisto

Vuorikatu 20 B
15110 Lahti

Toimistosihteeri
Hillevi Kivistö

puh. 03 734 9921


Toimisto avoinna koulujen työaikana:
ma - ti 8-16, ke - to 8-13, pe 8-12

OAJ Päijät-Hämeen
alueyhdistys ry

Vuorikatu 20 B
15110 LAHTI
oaj.paijat-hame(at)phnet.fi
Facebook/OAJ Päijät-Häme

Puheenjohtaja:
Heli Pohjonen
puheenjohtaja(at)
oajpaijathame.fi
puh. 045 856 9224,
040 558 2532

sihteeri
Miia Alhonen
sihteeri(at)oajpaijathame.fi
puh. 044 7780420

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:156506 kpl

Oppilaan tuki ei toteudu perusopetuksessa lain mukaisesti

Share |
24.04.2017

Peruskoulun oppilaat saavat lakisääteistä oppimisen tukea epätasa-arvoisesti ja tuki jää osin kokonaan toteutumatta lainsäädännön tarkoittamalla tavalla. OAJ:n selvityksen mukaan raha ratkaisee oppilaan tuen, eikä niinkään tuen tarve.
 
Opetusalan Ammattijärjestö selvitti jäsenkyselyssään ns. kolmiportaisen tuen toimivuutta. Perusopetuksessa siirryttiin yleis- ja erityisopetuksen jaosta kolmiportaisen tuen malliin vuonna 2011. Sen jälkeen on kymmeniä erityiskouluja ja -luokkia lakkautettu. Erityisen tuen oppilaan tarvitseman tuen oli tarkoitus siirtyä oppilaan mukana lähikouluun.
 
– Erityisen tuen oppilaista vain 66 prosenttia saa erityisopetusta tarpeen mukaan. Lähes 20 prosenttia saa erityisopetusta vain harvoin tai ei koskaan. Moni tarvitsisi oppimisensa tueksi pientä opetusryhmää, mutta vain kolme viidestä erityisen tuen oppilaasta sai opiskella pienissä ryhmässä, kun he sitä tarvitsivat, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoo.
 
OAJ:n kyselyn mukaan koulun resurssit vaikuttavat suuresti siihen, kuinka kolmiportainen tuki toteutuu. Mitä puutteellisemmat voimavarat koululla on, sitä kehnommin kolmiportainen tuki näyttää toimivan. Vastaajista 34 prosenttia piti oppilaan tuen resursseja puutteellisina ja vain kolme prosenttia vastaajista katsoi, että resurssit ovat riittävät.
 
– Noin viidesosa vastaajista arvioi, että kolmiportainen tuki toimii heikosti tai erittäin heikosti. Toisessa ääripäässä viidesosan mielestä kolmiportainen tuki toimi hyvin tai erinomaisesti. Näin oli tilanne silloin, kun resurssit olivat kunnossa. Erot ovat siis räikeät. Koulutuksen tasa-arvon ja lapsen edun toteutumisen kannalta olisi tärkeää, että kaikilla kouluilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet toteuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea, Luukkainen painottaa.
 
Osa-aikaisessa erityisopetuksessa isoimmat ongelmat
 
Osa-aikainen erityisopetus toimii OAJ:n selvityksen mukaan tukimuodoista heikoimmin. Vastaajista peräti 70 prosenttia katsoi, että tehostetun tuen piirissä olevien oppilaiden osa-aikainen erityisopetus on resursoitu riittämättömästi.
 
– Opettajat kritisoivat myös turhauttavaa byrokratiaa. He laativat tunnollisesti pedagogisia asiakirjoja ja esittävät niissä, millaista tukea oppilas tarvitsee, mutta opettajien asiantuntevista arvioista ei välttämättä seuraa mitään, kun talous sanelee tuen saantia, erityisasiantuntija Päivi Lyhykäinen hämmästelee.
 
OAJ pitää välttämättömänä, että lainsäädäntöä kehitetään niin, että se turvaa tuen jatkossa kaikille oppilaille. Järjestö esittää muun muassa, että oppilaalla olisi lailla säädetty oikeus pienryhmään. Muissa toimenpide-ehdotuksissaan OAJ vaatii riittäviä resursseja oppilaan tuen järjestämiseksi sekä opettajalle käytännön mahdollisuuksia tuen antamiseen paisuneen lomakebyrokratian sijaan. Tutustu OAJ:n ehdotuksiin osoitteessa www.oaj.fi -> Oppimisen tukipilarit
 
OAJ:n kyselyyn vastasi 564 opettajaa ja rehtoria.
 
 
lisätiedot:
puheenjohtaja Olli Luukkainen, puh. 0500 652 872
erityisasiantuntija Päivi Lyhykäinen, puh. 050 553 8111
04.12.2017Hyrian opettajat marssivat ulos työpaikaltaan
20.11.201720.11. Lapsen oikeuksien päivä
17.11.2017OAJ:n Luukkainen arvioi: Koulutus suuren murroksen edessä Suomessa
15.11.2017OAJ:n viestintäjohtajaksi Hanna Ottman
31.10.2017OAJ:n ja Turun yliopiston sisäilmatutkimus 2017: Neljällä kymmenestä terveyshaittoja, ongelmat pahimpia 1970-luvun rakennuksissa
05.10.2017OAJ vaatii lukiolaisille enemmän opintojen ohjausta ja tukea
02.10.2017OAJ:n kiertue saapui Kittilään
26.09.2017OAJ:lta kiitosta Iisalmen koulutuspanostuksille
26.09.2017OAJ muistuttaa opettajan työn merkityksestä
24.09.2017OAJ:n Luukkainen vaatii: Lastentarhanopettajien palkkaus kuntoon palkkaohjelman avulla

Siirry arkistoon »