Hämeen vaalipiirin uudet kansanedustajat

Keskiviikko 17.4.2019 klo 13:15

Vuoden 2019 eduskuntavaalit on nyt käyty ja kylläpä hulinaa on riittänyt myös alueyhdistyksellä tämän aiheen tiimoilla! Ehdokkaita tavattiin kaikenkaikkiaan noin 70 ja on ilo huomata, että valittujen nimien joukossa on useampi tilaisuuksistamme tuttu nimi.

Lämpimät onnittelut uusille kansanedustajille! Toivottavasti yhteistyömme jatkuu rikkaana myös läpi koko kautenne kansanedustajina.

Vaalipiirimme uudet kansanedustajat ovat Ville Skinnari, Lulu Ranne, Sanni Grahn-Laasonen, Tarja Filatov, Rami Lehto, Hilkka Kemppi, Kalle Jokinen, Mirka Soinikoski, Johannes Koskinen, Aino-Kaisa Pekonen, Jari Ronkainen, Timo Heinonen, Mika Kari ja Päivi Räsänen.

Alueasiames Marko Varjoksen mielipidekirjoitus ESS:ssa

Maanantai 15.4.2019 klo 18:18

Eduskuntavaalien kärkiteemoiksi ovat nousseet ilmastokysymykset ja sotepuolen asiat, erityisesti vanhusten ja varhaiskasvatuksen voittoa tavoittelevien yritysten toiminta. Nämä ovat tärkeitä teemoja, mutta näiden jalkoihin on jäänyt lähes kokonaan koulutusasiat.

Tämän ja edellisen kauden hallitukset leikkasivat surutta koulutuksesta kaikilta koulutusasteilta vaalilupauksista huolimatta. Jälki on ollut karua ja se näkyy oppilaitosten arjessa. Pisa-tutkimusten mukaan peruskoululaisten saavutukset laskevat ja yhä useampi nuori ei saavuta niitä taitoja, jotka ovat välttämättömiä jatko-opiskelussa.

Erityisen pahasti valtion säästötoimet ovat kohdistuneet ammatilliseen koulutukseen, niin korkea-asteelle ammattikorkeakouluihin kuin toiselle asteelle ammattikouluihin. Rahoitusta on leikattu kymmenillä prosenteilla vaikka samaan aikaan oppilasmäärät ovat kasvaneet. On selvää, että tämä näkyy tuloksissa.

Lue lisää »

Meidän juttu- sarjassa juttu elokuvaillasta

Maanantai 15.4.2019 klo 17:41

FB_IMG_1550402436981.jpgjarjestajat.jpgOAJ Päijät-Hämeen puheenjohtaja Heli Pohjonen kirjoitti ESS:n Meidän juttu- sarjaan kaksi OAJ Päijät-Häme- uutista. Toinen käsitteli vaalivaikuttamista ja toinen Ääntä kohti- elokuvailtaa. Ääntä kohti- elokuvaillan juttu julkaistiin lehdessä 12.4. 

OAJ Päijät-Häme järjesti jäsenilleen Ääntä kohti -elokuvaillan 27.3. Lahden Finnkinossa. Tarkoituksena oli muistuttaa jäseniä äänestämisen tärkeydestä sekä esitellä puolueiden ajatuksia koulutuksesta.

Ilmassa oli suuren vaalijuhlan tuntua, kun noin 120 päijäthämäläistä opettajaa istui salissa kiinnostuneena ja popcornia popsien kuuntelemassa ehdokkaiden esittelyjä. Puolueet ja kansanliikkeet olivat saaneet itse valita, kuka ehdokas tuo heidän terveisensä tilaisuuteen. Paikalla olivat Sanni Grahn-Laasonen (kok.), Sonja Falk (kd.), Elisa Lientola (vas.), Hilkka Kemppi (kesk.), Anssi Lepistö (vihr.), Mira Nieminen (ps.), Marina Bergman-Pyykkönen (r.), Kimmo Kautio (tl.), Marju Markkanen (sd.), Pontus Söderblom (ref.) ja Seppo Korhonen (rehti). Jokaiselle ehdokkaalle oli varattu lyhyt puheenvuoro ja puhuja vaihtui teemaan sopivasti koulun kellon kilahduksella.

Lopuksi sekä ehdokkaat että jäsenet pääsivät yhdessä rentoutumaan elokuvaherkkujen ja Instant Family- elokuvan parissa.

Hieno ilta!

Heli Pohjonen

OAJ Päijät-Hämeen vaalivaikuttajat liikkellä!

Perjantai 5.4.2019

OAJ Päijät-Hämeen puheenjohtaja Heli Pohjonen ja alueasiamies Marko Varjos kävivät Lahden markkinoilla 3.4. tapaamassa Hämeen alueen vaaliehdokkaita ja keskustelemassa koulutusasioista. Samalla jutusteltiin myös markkinaväen kanssa. Ehdokkaiden puheissa vilahtelivat mm. ammatillisen koulutuksen liian vähäinen lähiopetus, koulutusleikkaukset, perusopetuksen ryhmäkoot, erityisopetuksen ryhmien tarpeellisuus, ja varhaiskasvatuksen liian heikko palkkaus. Keskustelujen jälkeen ehdokkaat saivat hienon OAJ:n vaaliesitteillä täytetyn Äantä kohti- kassin. 

Aiemmin ehdokkaita on tavattu Järvelän Aurinkotorin vaalitapahtumassa 23.3. Vaaleihin on vielä reilu viikko aikaa. Saapa nähdä, vieläkö vaalisaarnaajat iskevät jossakin ja keitä heidään haaviinsa silloin tarttuu.

Muista äänestää vaaleissa, ääntä kohti!

#koulutusratkaisee

MVIMG_20190403_111137.jpgMVIMG_20190403_104846.jpgMVIMG_20190403_103313.jpgvaalisaarnaajat.jpg

Äänestä ja osallistu arvontaan!

Keskiviikko 3.4.2019 klo 13:10

Maailman parasta koulua ei voi toteuttaa pelkästään opettajien selkänahasta repimällä. Tarvitaan rohkeita poliittisia päätöksiä ja resursseja.
 
Hei ope! OAJ Päijät-Hämeen alueyhdistys haluaa muistuttaa jäseniään äänestämisen tärkeydestä, joten toimi näin:
 
1) KÄY ÄÄNESTÄMÄSSÄ
 
2) Jätä yhteystietosi oheisen linkin taakse ja OSALLISTU ÄÄNESTYSARVONTAAN!
 
Palkintona 50€ lahjakortteja sekä tuotepalkintoja.
 
https://my.surveypal.com/Aanestysarvonta
 
#koulutusratkaisee

Reformin tavoitteet eivät toteudu ammatillisen koulutuksen arjessa

Perjantai 29.3.2019 klo 12:21

Osaamispisteelle määriteltävä opetuksen määrä

 

Ammatillisen koulutusuudistuksen eli reformin tavoitteet eivät vielä toteudu oppilaitosten arjessa, ilmenee laajan opettajakyselyn vastauksista. Esimerkiksi opetuksen resurssoinnissa on suuria eroja, mikä johtuu siitä, ettei osaamispisteiden laajuutta enää määritellä ammatillisessa koulutuksessa.

 

– Lukiokoulutuksessa yhden opintopisteen edellyttämä tuntimäärä on säädetty täsmällisesti, mutta ammatillisessa koulutuksessa tätä ei tehdä, joten erot ovat hurjat. Saman asian oppimiseen käytettävä aika voi vaihdella puolesta tunnista 24 tuntiin koulutuksen järjestäjän harkinnan mukaan, OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen kertoo.

 

– Myös ammatillisessa koulutuksessa tarvitaan yhteinen käsitys siitä, paljonko opetusta ja opiskelua yhden osaamispisteen saavuttaminen edellyttää. Opetustuntimäärä pitää määritellä heti uuden hallituskauden alussa samalla, kun nostetaan ammatillisen koulutuksen perusrahoitusta, Lahtinen vaatii.

 

Osaamispisteet kuvaavat opintoihin sisältyvän osaamisen kattavuutta, vaikeusastetta ja merkittävyyttä työelämän ja opintojen näkökulmasta. Opettajan on yhdessä opiskelijan kanssa suunniteltava, miten ja millä ajalla oppiminen tapahtuu. Tämä on Lahtisen mukaan lähes mahdotonta, kun osaamispisteiltä puuttuu kriteerit. Valtakunnallinen opetustuntimäärä auttaisi Lahtisen mielestä myös opetuksen yksilöllistämistä. Tuntimäärää voitaisiin joustavasti vähentää tai lisätä opiskelijan aiempien opintojen ja muualla hankittujen taitojen perusteella.

 

Osaamispisteiden sisällön suuri vaihtelu ilmeni laajassa ammatillisen koulutuksen kyselyssä, jonka tulokset julkistetaan OAJ:n järjestämässä Ammatti ja sivistys -seminaarissa 29.3. Opettajia pyydettiin arviomaan ammatillisen koulutuksen tilaa, kun reformi oli ollut voimassa reilun vuoden. Noin 4 000 ammatilliselle opettajalle osoitettu kysely oli avoinna kolme viikkoa helmi-maaliskuussa 2019 ja siihen vastasi noin 1 500 opettajaa.

 

Opiskelijoiden ryhmäytyminen heikentynyt

 

Opiskelijoiden ryhmäytyminen ja yhteisöllisyys ovat heikentyneet reformin myötä. Näin katsoi 68 prosenttia kyselyyn vastanneista opettajista. Opettajat ovat huolissaan erityisesti myöhemmin ryhmään liittyvien sekä muita ujompien, tukea tarvitsevien ja eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opiskelijoiden ryhmäytymisestä. Opettajat arvioivat myös, että opiskelijoiden mahdollisuudet vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen ovat heikentyneet.

 

– Yksilöllisten opintopolkujen pelättiin heikentävän opiskelijoiden ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyden kehittymistä ja riski näyttää realisoituneen. Kyselyssä nousee esiin monia muitakin opiskelijoiden näkökulmasta hälyttäviä huomioita, kuten opetuksen määrän väheneminen, osallisuuden heikkeneminen koulutuksen kehittämisessä sekä maahanmuuttajien ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden riittämätön tuki. Nyt vaaditaan koulutuksen järjestäjiltä sekä opetushallinnolta nopeita toimia, joilla opintojen henkilökohtaistaminen ja yhteisöllisyys saadaan toimimaan yhtäaikaisesti, SAKKI ry:n puheenjohtaja Elias Tenkanen tähdentää.

 

– Lähes joka toinen opettaja katsoi, ettei opiskelijoilla ole riittävää toimintakykyä opiskella ja toimia ammatissa. Opiskeluvalmiudet ovat puutteelliset huolestuttavan suurella joukolla nuoria ja aikuisia opiskelijoita, Tenkanen murehtii.

 

Oppilaitoksen ja työpaikan yhteistyö kangertelee

 

– Oppilaitosten ja työpaikkojen välinen yhteistyö ei toteudu reformin edellyttämällä tavalla. Ellei tilanne kohene, opetuksen laatu on vaarassa heiketä ja yritykset kärsivät jatkossakin pahasta osaajapulasta, kommentoi kyselyn tuloksia Ammattitaitoa yhdessä -hankkeen vetäjä, hankepäällikkö Ilkka Vuorikuru Työväen Sivistysliitosta.

 

Vuorikuru uskoo, että lisäresursseja ammatilliseen koulutukseen saattaisi olla luvassa, minkä vuoksi olisikin kriittisesti arvioitava, millaisia resursseja tarvitaan ja mihin ne pitäisi kohdistaa.

 

Reformin perusideana oli, että opiskelijat oppivat yhä enemmän työpaikoilla oppilaitoksen sijaan. Yhteistyö oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä näyttää kuitenkin ontuvan. Kyselyyn vastanneista opettajista 60 prosenttia kertoi, etteivät he pysty riittävän usein käymään työpaikalla ohjaamassa opiskelijaa. Vain alle puolet opettajista katsoi, että heillä on riittävästi tilaisuuksia keskustella työpaikkaohjaajien kanssa.

 

Vastaajista 67 prosenttia on sitä mieltä, ettei työpaikalla ole riittäviä resursseja opiskelijan ohjaamiseen ja arviointiin. Reilut 70 prosenttia vastaajista totesi, ettei työpaikan luottamusmies tiennyt opiskelijan läsnäolosta työpaikalla.

 

Kysely toi esille opettajien huolen myös erityisopetuksen tilasta. Vain 35 prosenttia vastaajista katsoi, että oppilaitoksen erityisopettajaresurssit ovat riittävät. Kaksi kolmesta vastaajasta arvioi, että työpaikoilla tarvitaan lisää osaamista erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjaamiseen ja tukemiseen.

 

Jatkuva haku ei vielä toimi

 

Reformi muutti opiskelijaksi hakeutumista, jossa ollaan siirtymässä ympärivuotiseen jatkuvaan hakuun. Jatkuva haku ei käytännössä kuitenkaan tarkoita, että opiskelun voisi aloittaa milloin tahansa, jos vapaita opiskelupaikkoja ei ole. Opintojen aloittamisajankohtia on kuitenkin aiempaa enemmän, esimerkiksi kolmesta kuuteen vuodessa.

 

Kysely paljasti huomattavia eroja ammatillisten oppilaitosten opinto-ohjauksessa. Joissakin oppilaitoksissa ei ole lainkaan opinto-ohjaajaa, vaikka lain mukaan opiskelijalla on oikeus saada henkilökohtaista ja muuta tarpeellista opinto-ohjausta.

 

OAJ on vaatinut vähintään yhtä opinto-ohjaajaa 200 opiskelijaa kohti. Tavoitteen toteuttaminen maksaisi 32 miljoonaa euroa.  

 

Ammatillisen koulutuksen opettajakyselyn toteuttivat Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto Sakki ry ja Työväen Sivistysliitto TSL,  ZOOMI - sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi -hanke sekä ammatillista erityisopetusta tarjoava Kiipulan ammattiopisto.

 

 

Lisätiedot:

koulutusasianpäällikkö Nina Lahtinen, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, puh. 050 341 3964

puheenjohtaja Elias Tenkanen, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto Sakki ry, puh. 044 753 0581

hankepäällikkö Ilkka Vuorikuru, Työväen Sivistysliitto TSL, puh. 040 457 0734

kehitysjohtaja Petteri Ora, Kiipulan ammattiopisto, puh. 050 300 3764

projektipäällikkö Sanna Pensonen, ZOOMI - sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi -hanke, Opetushallitus, puh. 029 533 1675

Taloustutkimuksen koulutuskysely: Kansalaiset vaativat kouluihin pienryhmiä oppimisen tueksi

Keskiviikko 20.3.2019 klo 10:06

Suomalaiset suhtautuvat koulutukseen myönteisesti ja ovat sitä mieltä, että poliitikkojen pitäisi olla nykyistä kiinnostuneempia koulutuksesta. Oppimisvaikeuksien selättämiseksi vaaditaan enemmän oppimisen tukea ja oppilaille mahdollisuutta saada opetusta tarvittaessa pienryhmässä, selviää OAJ:n Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.

 

Pienryhmät ja oppimisen tuki nousi OAJ:n Taloustutkimuksella teettämän koulutuspoliittisen kyselyn suosituimmaksi tavoitteeksi kyselyn kaikkiaan yhdestätoista väittämästä. Suomalaisista peräti 96 prosenttia on täysin tai melko samaa mieltä siitä, että jos oppilaan tuen tarve sitä edellyttää, hänelle pitää järjestää opetusta pienryhmässä.

– Kansalaiset ymmärtävät, kuinka tärkeää on, että lapset ja nuoret saavat tarvitsemaansa tukea oppimiseen. Tulos kertoo myös siitä, että monen mielestä oppimisen tuki ei nykyisellään toimi. Tätä tukee myös aiemmin OAJ:ssä tekemämme selvitys, jonka mukaan vain kolme prosenttia opettajista on sitä mieltä, että kolmiportaisen tuen resurssit ovat riittävät, OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka toteaa.

 

Yhdeksän kymmenestä kannattaa opettajien kelpoisuuksista kiinni pitämistä ja sisäilmakorjausten rahoittamista

 

Myös opettajien kelpoisuusvaatimusten säilyttäminen vähintään nykyisellä tasolla saa laajan kannatuksen. Kolmanneksi eniten väittämistä kannatusta sai valtion rahoitus koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmien korjaamiseksi.

 

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta on vähintään melko samaa mieltä siitä, että poliitikkojen pitäisi olla kiinnostuneempia koulutuksesta.

 

– Tämä on ilahduttava tulos, sillä vaalikeskusteluissakin koulutus uhkaa usein jäädä muiden teemojen varjoon. Kiinnostavaa on, että tärkeimpänä asiaa pitävät yli 50-vuotiaat, Misukka sanoo.

 

Koulutusmyönteisyys yhdistää kaikkien puolueiden äänestäjiä

 

Kyselystä käy ilmi, että koulutusmyönteisyys yhdistää suomalaisia läpi puoluekentän. 

Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta kannattaa koulutukselle pitkän aikavälin kasvuohjelmaa, jolla nostettaisiin rahoitustasoa. Tämä saa OAJ:n alkuvuodesta tekemän kyselyn mukaan kannatusta myös puolueilta.

 

– Taloustutkimuksen kyselyn perusteella koulutusleikkaukset ja niiden dramaattiset seuraukset muistetaan. Opetusta on vähennetty ja opetusryhmiä suurennettu. Nyt suomalaiset toivovat, että poliitikot korjaisivat rahoituksen kestävälle tasolle, jotta täydet opiskeluviikot ja riittävä määrä opetusta voitaisiin turvata. Tätä kannattavat myös lähes kaikki eduskuntapuolueet, joten pitäisi olla itsestään selvää, että tuleva hallitus korjaa tehdyt koulutusleikkaukset, OAJ:n koulutuspoliittinen asiantuntija Suvi Pulkkinen huomauttaa.

 

Tukea myös yksityisen varhaiskasvatuksen suitsimiselle ja oppivelvollisuuden pidentämiselle

 

Eroa eri puolueiden kannattajien välillä syntyi, kun kysyttiin, pitäisikö voiton tavoittelua yksityisessä varhaiskasvatuksessa rajoittaa. Kokoomuksen kannattajat suhtautuvat vaatimukseen muita penseämmin.

 

– Kiinnostava havainto oli sekin, että oppivelvollisuuden pidentämistä loppupäästä kannattivat vahvimmin 15–24-vuotiaat eli ne ikäluokat, joita asia läheisimmin koskettaa. Oppivelvollisuuden pidentämiselle antoi tukensa kolme neljästä vastaajasta, Pulkkinen sanoo.

 

Lataa Taloustutkimuksen kyselyraportti kokonaisuudessaan OAJ:n verkkosivuilta https://www.oaj.fi/globalassets/politiikassa/koulutus-ratkaisee/oaj-taloustutkimus-2019-raportti.pdf

 

Lisätiedot:

koulutusjohtaja Heljä Misukka, OAJ, puh. 050 528 6682

koulutuspoliittinen asiantuntija Suvi Pulkkinen, OAJ, puh. 050 404 1810

verkkoviestintäpäällikkö Heikki Pölönen, OAJ, puh. 0400 673 837

 

Näin kansalaisten koulutuskantoja selvitettiin

 

 

 

Lisää aiheesta:

Alkuvuodesta OAJ selvitti puolueiden näkemyksiä samoista aiheista. Puolueiden näkemyksiin voit tutustua täältä: https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2019/eduskuntapuolueet-koulutuksen-rahoitustasoa-ja-sisailmaongelmia-ratkottava-kansallisilla-ohjelmilla/

 

Oppimisen tuen selvitys ja OAJ:n ehdotukset oppimisen ja koulunkäynnin tuen parantamiseksi: https://www.oaj.fi/politiikassa/riittavasti-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin/

Tutustu eduskuntavaaliehdokkaisiin!

Sunnuntai 17.3.2019 klo 17:13

Vaalit lähestyvät! OAJ Päijät-Häme on kerännyt listan ehdokkaista, jotka ovat osoittaneet olevansa kiinnostuneita koulutuksesta osallistumalla OAJ Päijät-Hämeen vaalitilaisuuksiin. Elokuvailtaan osallistuvien ehdokkaiden tiedot lisätään tapahtuman jälkeen. Mukana ovat myös OAJ:n opettajataustaisten ehdokkaiden listalle tietonsa ilmoittaneet ehdokkaat. Tarvitsemme eduskuntaan ehdokkaita, jotka arvostavat koulutusta ja joilla on vankka tietämys koulutusasioista. Käy kurkkaamassa, keitä listalla on. Muista käyttää ääntäsi- ääntä kohti! 
#koulutusratkaisee

Tutustu listaan tästä linkistä:

https://www.oajpaijathame.fi/ehdokasesittelyt

Äänestä koulutuksesta kiinnostuneita ehdokkaita!

Perjantai 15.3.2019 klo 13:11

Eduskuntavaaleihin on aikaa kuukausi. Tutustu ehdokkaisiin ja valitse ehdokas, joka puolustaa koulutusta! On tärkeää, että eduskuntaan pääsee sellaisia ehdokkaita, jotka arvostavat koulutusta. Seuraavat ehdokkaat ovat olleet kiinnostuneita koulutuksesta ja osallistuneet OAJ Päijät-Hämeen tähän mennessä pitämiin vaalitilaisuuksiin.
Milla Bruneau (Kok.), Tiina Edelman (Vihr.), Sirkku Hildén (SDP), Kristiina Joensuu (Kok.), Sari Jokinen (Vihr.), Jenni Karjalainen (Vas), Mika Kari (SDP), Hilkka Kemppi (Kesk.), Seppo Korhonen (Rehtiliike), Marja-Kaarina Koskinen (Kok.), Heli Lehtilä (Kesk.), Kirsi Lehtimäki (SDP), Marju Markkanen (SDP), Francis McCarron (Kok.), Tuomas Nieminen (Vas.), Aino Närkki (Kok.), Salla Palmi-Felin (Vihr.), Sari Sikkilä (PS), Juha Tapiola (Vihr.), Maarit Tuomi (PS), Mira Vilkman (SDP), Eila Virtanen (KD)

OAJ Päijät-Häme esittelee nettisivuillaan ja Facebookissa opettajataustaisia ehdokkaita ja vaalitilaisuuksissa käyneitä ehdokkaita. Educan vaikuttaistilaisuudessa ehdokkaat täyttivät haastattelulomakkeen, jonka pohjalta heistä julkaistiin esittelyt tammi-helmikuussa. 

Puheenjohtaja lähetti opettajataustaisille ehdokkaille henkilökohtaisen Messenger- viestin ja pyysi liittymään OAJ:n opettajataustaisten ehdokkaiden listalle. Ehdokkaiden itse kirjoittamia esittelyitä julkaistaan päivittäin OAJ Päijät-Hämeen Facebookissa. Käy siis kurkkaamassa, mitä teemoja ehdokkaat pitivät tärkeänä!
Alueasiamies on ollut yhteydessä Keskisuomalainen- konsernin vaalikoneesta vastaavaan henkilöön ja keskustellut mahdollisuudesta saada vaalikoneeseen koultuussaiheisa kysymyksiä. Koneessa kysytään ainakin, olisivatko puolueet valmiita perumaan koulutusleikkaukset. Suurin osa vastanneista olisi valmis tähän. Jo aiemmin syksyllä mediaa lähestyttiin vaalikirjeellä ja toivottiin yhteistyötä vaalikonekonekysymysten suhteen sekä lähetettiin OAJ:n vaalimateriaali
 Vain äänestämällä voit vaikuttaa vaaleissa. Ääntä kohti!
Screenshot_20190315-132835.pngScreenshot_20190315-132806.png

Ääntä kohti! -leffailta

Maanantai 4.3.2019 klo 10:50

Ääntä kohti!

VAALILEFFAILTA

Tervetuloa tutustumaan vaalipiirimme eduskuntavaaliehdokkaisiin sekä nauttimaan hauskasta elokuvasta!

 

 

 

 ke 27.3.2019 klo 18.00

Lahden Finnkino, Sali 2

 

 

 

Sitovat ilmoittautumiset 22.3.2019 mennessä osoitteessa

https://my.surveypal.com/Aanta-kohti--elokuvailta

 

HUOM! Ole ajoissa paikalla, tilaisuuden alettua ovet sulkeutuvat! Paikkoja rajoitetusti. Tilaisuus toteutetaan yhteistyössä TJS-opintokeskuksen kanssa. Mahdolliset perumisesta tai perumatta jättämisestä aiheutuneet kustannukset laskutetaan ilmoittautumisen tehneeltä jäseneltä.

Opettaja, vietä ilmainen luokkaretkipäivä huhtikuussa messuilla!

Maanantai 4.3.2019 klo 10:41

Tue äidinkielen tuntien oppeja ja tuo luokkasi mukaan Kirja käteen –tempaukseen. Samalla voit tutustuttaa oppilaitasi ihka eläviin maaseudun eläimiin.
Lapsimessut ja tapahtuman yhteydessä järjestettävä Hupicon sekä Elma-tapahtuma tarjoavat pääkaupunkiseudun 3.—6. luokkalaisille ilmaisen pääsyn lasten suosikkitapahtumaan perjantaina 12.4.2019!

Hupicon on isompien lasten telmimiskenttä, jossa pelaillaan, kokeillaan uusia harrastuksia ja rakennellaan pienoismalleja. Tänä vuonna Hupicon kannustaa lapsia etenkin lukuharrastuksen pariin uudella Kirja käteen –tempauksellaan, joka sopii hienosti tukemaan äidinkielen oppituntien antia!

Elma on puolestaan monille tuttu lämminhenkinen tapahtuma, jossa maaseudun eläimet valloittavat messuhallin ja messukävijät. Ponit, laamat, lehmät ja hevoset ovat joka vuosi jättäneet jälkensä monien pienten ja isompienkin kaupunkilaisten sydämiin. Käytä tilaisuus hyväksesi ja tutustuta oppilaasi oikeisiin maatilojen eläinasukkaisiin.

 

Merkkaa jo nyt kalenteriisi perjantai 12.4. ja ilmoita kiinnostuksestasi saapua messuille luokkasi kanssa https://lapsimessut.messukeskus.com/info/opettajille/
Ilmoittautuminen ei ole sitova, mutta varmistat, että saat pikapuoliin tietoa tarkemmasta ohjelmastamme koululaisryhmille.

 

Pssst! Vinkkaa tapahtumasta myös kollegallesi!

OAJ vaatii uudelta hallitukselta: Oppimisen ja koulunkäynnin tuki uudistettava pikaisesti

Tiistai 19.2.2019 klo 10:38

 
Opetusalan Ammattijärjestö esittää perusopetuslakiin muutoksia, jotka tehostaisivat oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Erityisopettajien määrästä on säädettävä lailla. Lisäksi on otettava käyttöön uusi tukimuoto, osa-aikainen pienryhmäopetus. Samaten oikeus erityisluokkaopetukseen on säädettävä nykyistä velvoittavammaksi. OAJ vaatii uudistuksia myös tuen rahoitukseen.
 
Kuntien ja muiden koulutuksen järjestäjien on tarjottava peruskoulun oppilaille heidän tarvitsemaansa oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Niin sanotun kolmiportaisen tuen (yleinen tuki, tehostettu tuki, erityinen tuki) toteutus kuitenkin kangertelee ja oppilaitosten resurssit ovat riittämättömät. OAJ:n kyselyyn 2017 vastanneista opettajista vain kolme prosenttia piti oppimisen tuen resursseja täysin riittävinä.
 
– Isoihin opetusryhmiin on sijoitettu yhä enemmän myös erityisen tuen oppilaita. Tämä ns. inkluusio toimii hyvin, jos ryhmän toimintaa tuetaan esimerkiksi niin, että luokan- tai aineenopettajan kanssa yhdessä työskentelee erityisopettaja. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden sijoittaminen yleisopetuksen ryhmään ilman tukea on kehnoin mahdollinen tilanne ja kuitenkin valitettavan yleinen, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoo.
 
Nykyinen tukimalli on ollut käytössä jo kymmenkunta vuotta. OAJ:n mielestä nyt onkin korkea aika korjata säädöksissä havaitut selkeät puutteet.
 
– Laki on nykyisellään liian löyhä ja se mahdollistaa lapsen tarpeita laiminlyövät käytännöt kunnissa.Heikoin tilanne oppilaan oikeuksien näkökulmasta arvioiden on kouluissa, joista puuttuu erityisluokanopettajia tai erityisopettajakelpoisia aineenopettajia, ja erityisopettajalla on liian paljon oppilaita vastuullaan. Ongelmaa pahentaa jatkuva pula kelpoisista erityisopettajista ja erityisluokanopettajista.   
 
– Tarvitaan ensinnäkin säädökset erityisopettajien vähimmäismäärästä. Heitä pitää olla perusopetuksessa vähintään yksi sataa oppilasta kohti ja esi- ja alkuopetuksessa vähintään yksi viittäkymmentä oppilasta kohti.
 
– Lakiin on kirjattava uudeksi tukimuodoksi osa-aikainen pienryhmäopetus tehostetun tuen oppilaille. Tehostetun tuen oppilaalla voi olla tarve saada opiskella kokonaan pienemmässä ryhmässä lyhyenkin intensiivisen ajan. Lisäksi erityisen tuen päätöksen saaneille oppilaille tulee antaa vahvempi oikeus erityisluokkaopetukseen. Tämä pitää säätää yhtä velvoittavaksi kuin oppilaan oikeus lähikouluun, Luukkainen edellyttää.
 
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen rahoitusta OAJ esittää muutettavaksi niin, että valtionosuusrahoitus seuraa tuen tarpeessa olevaa oppilasta. Opetuksen järjestäjä saisi tietyn euromäärän toteutuneen erityisopetuksen tuntimäärän perusteella tai osa-aikaisen erityisopetuksen ja erityisopetuksen tuntihinta laskettaisiin kertoimella. Nämä muutokset korostaisivat valtion rahoitusvastuuta erityisopetuksesta.
 
Opettajien arviot tuen tarpeesta sivuutetaan  
 
Yhtenä erityisongelmana Luukkainen nostaa esiin sen, ettei opettajan toteama ja asiakirjoihin merkitsemä oppilaan tuen tarve välttämättä johda mihinkään. 
 
– Opettaja seuraa läheltä oppilasta ja pystyy koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella arvioimaan, mitkä olisivat sopivimmat tuen muodot oppilaalle. Usein opettajan esitys erityisluokasta ei johda kuitenkaan paikkaan pienryhmässä.
 
– Opettajat vaativat myös lisää osa-aikaista erityisopetusta, mutta sitä ei anneta. Tilastot vahvistavat opettajien kertomaa. Osa-aikaisen erityisopetuksen määrä on pysynyt entisellään, vaikka tuen tarpeessa olevien oppilaiden määrä on lisääntynyt huomattavasti, Luukkainen huomauttaa. 
 
Lisätiedot:
puheenjohtaja Olli Luukkainen, puh. 0500 652 872
erityisasiantuntija Päivi Lyhykäinen, puh. 050 553 8111

Ääntä kohti-karkkeja jaossa jäsenyhdistysten tapahtumiin ja vaikuttamistilaisuuksiin

Sunnuntai 17.2.2019 klo 18:38

Eduskuntavaalit lähestyvät! OAJ Päijät-Hämeellä on maistuvia vaalituotteita, nimittäin Ääntä kohti- vaalikarkit. Ääntä kohti- slogan valittiin yhdistysten joulutapaamisessa keksimien vaihtoehtojen joukosta. Yhdistykset voivat noutaa karkkeja ja OAJ:n vaaliesitteitä omiin tapahtumiinsa ja vaikuttamistilaisuuksiinsa Vuorikadun toimistolta. Noudosta voi sopia toimistosihteeri-Hillevin kanssa.

Muistattehan myös vaalisaarnaaja-haasteen. OAJ Päijät-Häme hastaa jäsenyhdistykset vaaliteltoille tapaamaan ehdokkaita. Ottakaa tapaamisesta selfie/valokuva ja toimittakaa se tiedottajalle (tiedottaja@oajpaijathame.fi) julkaistavaksi. 
#koulutusratkaisee

FB_IMG_1550402203280.jpg

Pekka Haavistoa ja Mika Karia tapaamassa

Sunnuntai 17.2.2019 klo 12:50

OAJ Päijät-Hämeen edustajat puheenjohtaja Heli Pohjonen, alueasiamies Marko Varjos ja varapuheenjohtaja Laura Tarvonen kävivät Hämeen vihreiden kutsusta tapaamassa Vihreiden puheenjohtajaa Pekka Haavistoa Puhu Pekalle- tilaisuudessa 2.2.2019. OAJ Päijät-Häme sai pitää tilaisuudessa puheenvuoron koulutusasioista. Nostimme esille mm. koulutuksen resurssien ja koko koulutusketujun laadun takaamisen, lähiopetuksen tärkeyden ja opettajan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja kaikilla koulutusasteilla. 

FB_IMG_1550414742044.jpg
FB_IMG_1550414728321.jpg


FB_IMG_1549177166730.jpg

Kansanedustaja Mika Kari kutsui OAJ Päijät-Hämeen tapaamiseen keskustelemaan koulutusasioista. Tapaaminen pidettiin Seurahuoneen Tarattoriassa 11.2.2019. Mukana olivat puheenjohtaja Heli Pohjonen, alueasiamies Marko Varjos, varapuheenjohtaja Airi Aikio, taloudenhoitaja Eija Viitala, pääluottamusmies Esa Ukkola, OAJ- valtuutettu Anneli Vainik, hallituksen jäsen Hillevi Petman sekä Lahden oay:n ja LAston edustajat Mika Laitela ja Päivi Ivanoff-Lahtela. Tapaamisessa käytiin läpi kaikkien koultuusasteiden asioita ja keskustelu oli vilkasta. 

MVIMG_20190211_160741.jpgMVIMG_20190211_160815.jpgKiitos kaikille mukana olleille aktiivisesta keskustelusta!

 

Koulutusta uusille toimijoille

Sunnuntai 17.2.2019 klo 12:06

Uusi puheenjohtaja tai sihteeri! Lähde kouluttautumaan ja verkostoitumaan Tampereelle 15.-16.3. OAJ Päijät-Häme maksaa matkakulu ja ansionmenetykset perjantailta. 

Kutsu_koulutukseen_15.-16.3.20192.docx

Esittelyssä Juha Tapiola

Sunnuntai 17.2.2019 klo 11:51

FB_IMG_1550396839357.jpg

OAJ Päijät-Hämeen hallitusväki tapasi Hämeen vaalipiirin kansanedustajaehdokkaita Educa-messuilla 26.1.2019.

Esittelyssä heistä tänään JUHA TAPIOLA (Vihreät)

1. Jos sinusta tulee kansanedustaja, minkä koulutukseen liittyvän epäkohdan haluat laittaa kuntoon ihan ensimmäisenä?
V: Ammatillisen koulutuksen leikkaukset tulee perua. Sipilän hallituksen 190 milj.€ leikkaukset ovat heikentäneet entisestään ammatillisten oppilaitosten mahdollisuutta tarjota koulutusta. Lähiopetustuntien määrää tulee lisätä.

2. Millaisilla toimilla edistäisit sitä, että sisäilmaongelmat saadaan tässä maassa oikeasti kuntoon?
V: Ongelmiin tulee puuttua viipymättä ja niistä on tiedotettava avoimesti. Rakentamisen laatuun ja vastuisiin tulee saada parannus. Rakentamisen kuivaketju tulee varmistaa ja materiaalien yhteensopivuus tulee selvittää etukäteen. Laatuvaatimuksia on lisättävä myös ylläpitoon.

3. Millä keinoilla päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin palautetaan työrauha?
V: Käytetään arvostavaa vuorovaikutusta kaikkien päiväkodeissa/kouluissa toimivien kesken. Turvataan resurssit laadukkaaseen opetukseen ja kasvatukseen. Varmistetaan riittävät tukitoimet erityisiä tilanteita varten. Kehitetään yhteistyötä kotien kanssa.

4. Terveisesi Päijät-Hämeen opettajille!
V: Pitäkää suomalainen koulutus jatkossakin maailman huipulla. Älkää vaalien alla tuijottako vain ehdokkaiden puheisiin ja lupauksiin. Selvittäkää eri puolueiden toiminta aiemmilta vuosilta.

#koulutusratkaisee

Koulutuksen rahoitustasoa ja oppilaitosten sisäilmaongelmia ratkottava kansallisilla ohjelmilla

Maanantai 11.2.2019 klo 10:26

Lähes kaikki eduskuntapuolueet ovat sitä mieltä, että koulutukselle tarvitaan pitkän aikavälin kasvuohjelma rahoitustason nostamiseksi. Tätä mieltä ovat OAJ:n ja Opettaja-lehden kyselyssä kaikki puolueet yhtä lukuun ottamatta. Siniset eivät ole esityksestä samaa eivätkä eri mieltä.

 

 Valtiovarainministeriö esitti juuri, että valtiontaloutta pitäisi sopeuttaa 2 miljardilla eurolla. Puolueiden vastaukset osoittavat, että ne eivät halua leikata tulevilta sukupolvilta, vaan investoida koulutukseen ja osaamiseen. Koulutus onkin paras keino vastata oman maamme ja ihmiskunnan suuriin kysymyksiin aina ilmastonmuutoksesta lähtien, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen muistuttaa.

 

 Koulutuksen perusta pitää saada kuntoon investoimalla perusopetukseen 200 miljoonaa euroa rahoituspohjaan. Sillä saataisiin lisää erityisopettajia opintopolun alkupäähän sekä lisää oppitunteja ja ohjausta.  

 

Näkemykset toiselle asteelle ulottuvasta oppivelvollisuudesta, yksityisen varhaiskasvatuksen voitontavoittelusta sekä koulukohtaisten opettajamitoitusten kirjaamisesta lakiin nousivat kyselyssä selkeästi puolueita erottaviksi tekijöiksi.

 

Toiselle asteelle ulottuvaa oppivelvollisuutta kannattavat vihreät, sosiaalidemokraatit ja vasemmistoliitto. – Kaikki puolueet ovat yksimielisiä siitä, että jokaiselle nuorelle pitää taata toisen asteen tutkinto, mutta näkemykset keinoista eriytyvät. Työllisyysasteen pysyvä nosto edellyttää, että on opiskeltava vähintään toisen asteen tutkinto, Luukkainen korostaa.

 

Voitontavoittelua yksityisessä varhaiskasvatuksessa rajoittaisivat vihreät, sosiaalidemokraatit ja vasemmistoliitto sekä lisäksi siniset ja perussuomalaiset.

 

 Yksityinen varhaiskasvatus on julkisesti rahoitettua, mutta yksityiset palveluntarjoajat voivat toimia eri pelisäännöin kuin kunnalliset toimijat. Ne voivat periä korkeampia asiakasmaksuja, valikoida asiakkaansa ja tinkiä todellisesta henkilöstömitoituksesta supistamalla avustavan henkilökunnan määrää. Lapsille on turvattava oikeus yhdenvertaisesti toteutettuun varhaiskasvatukseen, Luukkainen katsoo.

 

Ammatillisen koulutuksen ahdinko huomattu

 

Suurin osa puolueista reagoisi ammatillisen koulutuksen vähentyneeseen opetuksen määrään. Kokoomusta ja Rkp:ta lukuun ottamatta kaikki muut puolueet ovat sitä mieltä, että ammattiin opiskelevalla tulisi olla säädetty oikeus kokonaisiin opiskelupäiviin ja -viikkoihin.

 

 Ammatillisen koulutuksen alasajo oli kohtalokas virhe, jonka korjaustoimet on kirjattava hallitusohjelmaan. Työllisyysasteen nostaminen ja osaajapulan ratkaiseminen edellyttävät laadukasta ammatillista koulutusta, Luukkainen tähdentää.

 

Kaikki puolueet kokoomusta lukuun ottamatta haluavat sisäilmaongelmien korjaamiseksi kansallisen rahoitusohjelman.

 

Yksikään puolue ei vastusta ajatusta siitä, että jatkuvan ja elinikäisen oppimisen tueksi otettaisiin käyttöön osaamisseteli. Kaikki puolueet pitäisivät myös opettajien kelpoisuusvaatimukset vähintään nykyisellä tasolla.

 

Tammikuun puolivälissä tehdyn kyselyn tulokset on koottu oheiseen taulukkoon. Aiheesta laajemmin 8.2. ilmestyvässä Opettaja-lehdessä.

 

Lisätiedot:

puheenjohtaja Olli Luukkainen, OAJ, puh. 0500 652 872

koulutusjohtaja Heljä Misukka, OAJ, puh. 050 528 6682

Kymmenen_kysymysta_puolueille.jpg

Esittelyssä Jenni Karjalainen

Keskiviikko 6.2.2019 klo 15:57

FB_IMG_1549461255832.jpg

OAJ Päijät-Hämeen hallitusväki tapasi Hämeen vaalipiirin kansanedustajaehdokkaita Educa-messuilla 26.1.2019.

Esittelyssä heistä tänään JENNI KARJALAINEN (VAS)

1. Jos sinusta tulee kansanedustaja, minkä koulutukseen liittyvän epäkohdan haluat laittaa kuntoon ihan ensimmäisenä?
V: Ihan ensimmäisenä haluaisin ryhtyä toimeen sen suhteen, että saisimme aidosti maksuttoman toisen asteen. Toisen asteen tutkinnon hankkiminen ei missään nimessä saisi jäädä materiaalikustannuksista kiinni.

2. Millaisilla toimilla edistäisit sitä, että sisäilmaongelmat saadaan tässä maassa oikeasti kuntoon?
V: Kiinnittäisin huomiota rakennusten ylläpitoon ja huoltoon ja erityisesti siihen, että niitä ei laiminlyödä kustannuksista säästämällä. Myös realistisempien aikataulujen laatiminen on tärkeää, jotta kiire ja paine eivät varmasti vaikuta olennaisesti lopputulokseen.

3. Millä keinoilla päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin palautetaan työrauha?
V: Näkisin, että ryhmäkokojen pienentäminen on tässä tärkeässä osassa. Yli 3-vuotiaiden päiväkotiryhmissä tulisi olla yksi aikuinen seitsemää lasta kohti ja perusasteelle tarvitaan opettajamitoitus, jota laatiessa tulee kuunnella kasvatuksen ammattilaisia.

4. Terveisesi Päijät-Hämeen opettajille!
V: Jaksamista ja iloa arkeen! Toivon todella, että seuraava hallitus ymmärtää, kuinka monella tasolla laadukas koulutus on meille tärkeä.

#koulutusratkaisee

OAJ Päijät-Hämeen kevään toimintakalenteri

Keskiviikko 6.2.2019 klo 12:32

8.1. Ammatillisten jäsenyhdistysten aktiivien keskustelutilaisuus

(aiheena työnantajakotaisen yhdistyksen perustaminen)

9.1. Alueyhdistyksen vaalivaikuttamistoimikunnan kokous

17.1. Alueyhdistyksen työvaliokunnan kokous

24.1. AMK- jäsenilta

26.1. EDUCA- eduskuntavaalivaikuttamistilaisuus eduskuntavaaliehdokkaille

28.1. Alueyhdistyksen hallituksen kokous

4.2. Alueyhdistyksen hallituksen työseminaari/teemakokous (aiheena valtuustovaalivaikuttaminen ja työhyvinvointi)

11.2. Mika Karin tapaaminen

4.3. Edunvalvontajaos

19.2. Vaalikahvila- vaikuttamistilaisuus eduskuntavaaliehdokkaille

21.2. Jäsentilaisuus hyvinvoinnista: Tuija Piepponen, LAMK (Mukkulankatu)

5.3. Ammatillisten opettajien tapaaminen (amm. jaos)

6.3. Opettajataustaisten työsuojeluvaltuutettujen ja- asiamiesten

tapaaminen

12.3. Alueyhdistyksen työvaliokunnan kokous

13.3. YSI- opettajien tapaaminen (YSI- jaos)

15.-16.3. Uusien puheenjohtajien ja sihteereiden koulutus

19.3. Varhaiskasvatuksen opettajien tapaaminen (vk-jaos)

20.3. Alueyhdistyksen hallituksen kokous

27.3. Ääntä kohti-vaalileffailta jäsenille ja puolueiden valitsemille ehdokkaille

1.-2.4 Alueelliset luottamusmiespäivät (Päijät-Häme, Kanta-Häme)

9.4. Eläketietoilta

25.4. Alueyhdistyksen työvaliokunnan kokous

25.4. Vuosikokous Heinolassa

8.5. Alueyhdistyksen hallituksen kokous

13.5. Ammatillisten opettajien tapaaminen

14.5. Edunvalvontajaos

31.5. Ammatillisten opettajien Etkot

1.6. Schools out

15.-19.7. Suomi-Areena, kyyti jäsenistölle tapahtumaan yhtenä päivänä

4.-5.11. Alueelliset yhteistoiminnan neuvottelupäivät (Päijät-Häme, Kanta-Häme, Pirkanmaa)

Elekieli tukena vai tukkona?!!

Keskiviikko 6.2.2019 klo 10:29

Kehonkielen ja puheäänen sekä asenteen vaikutus vuorovaikutuksessa ja omassa hyvinvoinnissa.

21.2.2019

Lahden ammattikorkeakoulu,

Mukkulankatu 19 B, 15210 Lahti

Sisäänkäynti Lamkin päädystä

17.00 ruokailu

18.00-19.30 Tuija Piepponen

Sitovat ilmoittautumiset 12.2.2019 mennessä oaj.paijat-hame@phnet.fi ,

Paikkoja rajoitetusti. Koulutus toteutetaan yhteistyössä TJS-opintokeskuksen kanssa. Mahdolliset perumisesta tai perumatta jättämisestä aiheutuneet kustannukset laskutetaan ilmoittautumisen tehneeltä jäseneltä.

Vanhemmat kirjoitukset »